Miljöpartiet

Miljöpartiets främsta fråga är, som partiets namn skvallrar om, miljön. De vill göra något åt klimatförändringarna och för att lyckas med detta ska de vidta vad många tycker är drastiska åtgärder. Jag tycker att förändringarna är rimliga för om vi fortsätter så här kommer vi inte ha mycket till planet kvar. Vi som lever i denna generation har inte märkt av klimatförändringarna så jätte mycket men vi måste tänka på kommande generationer. Vad är det för värld vi lämnar över till dem? Vi skjuter upp allt men till slut är problemet för stort att ingen kan ändra något och då går vi och jorden mot en långsam undergång. Nu kanske ni tänker "vad kan jag göra?" eller "varför ska jag bry mig när ingen annan gör det?" Då säger jag bara, tänk om alla skulle tänka så. Utan dagens miljökämpare skulle säkert klimathotet vara ännu värre. Och ingen kan göra allt men alla kan göra något. Det krävs inte några jätteinsatser, men om man inte skräpar ner och bara tänker på sådana saker ibland, kommer till slut jorden bli en bättre plats att leva på.

Nu kom jag av mig totalt, jag skulle ju skriva om miljöpartiet! Men då gör jag ett nytt försök. Miljöpartiets mål är att öka kollektivtrafiken (buss, tåg, tunnelbana) med 50 % de kommande tio åren och ta bort kärnkraften och ersätta den med förnybar energi. Det är är bara två av punkterna på partiets klimatlista. Sedan finns det två punkter som heter "trygghetssystemen" och "jobben". I det förstnämnda skrivs det om vad Miljöpartiet vill göra med sjukförsäkringen och vad de vill göra för ett tryggare Sverige vilket är nästan exakt samma som Vänsterpartiet. På punkten "jobben" står det att de vill "koppla ihop jobb- och klimatpolitiken" vilket jag tycker är en jättebra idé. Om man ökar den gemensamma trafiken kommer det ju att behövas fler jobb samtidigt som man värnar om miljön. Ingen diskriminering och mer jämställdhet är också något som ligger Miljöpartiet varmt om hjärtat.
"Klimatutmaningen är på allvar. Massor av människor tar ansvar för sin del, men om vi ska rädda klimatet behöver vi en regering som också gör det. Vi lovar att stå upp för den gröna omställningen."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0