Mina åsikter

Nu när jag har skrivit om alla partier och lite vad dem står för tänkte jag att det var min tur att gå ut med vad jag tycker. Jag föredrar det röd/gröna blocket och speciellt Vänsterpartiet. Helt enkelt av den enkla anledningen att de vill ha ett rättvist samhälle där alla har lika villkor, något som jag tycker är oerhört viktigt för ett hållbart Sverige. Alla är lika mycket värda oavsett kön, ålder, etnecitet mm.
Jag anser att alliansen, i synnerhet Moderaterna, har en syn på människor som inte är acceptabel. De vill gynna de rika och göra de fattiga ännu fattigare. Allt är en klassfråga i deras politik, att plånbokens tjocklek ska spela roll i alla sammanhang. Det är bara dem som har råd att betala för sig som ska få den vård dem behöver, den skola de har rätt till. Moderaterna säger själva att de vill att det ska löna sig mer att arbeta och vill införa stora skattesänkningar. Men om man sänker skatten så att det blir mer pengar kvar på lönen måste man ju dra in på någonting annat. Och är det verkligen värt de där extra slantarna om man sedan själv står där och inte kan jobba. För även om man är framgångsrik i dagsläget och har ett fint jobb vet man ju aldrig om man själv blir sjuk och behöver hjälp en dag. Då står man där "på andra sidan" och kan titta tillbaka på den man en gång var.
Men tänk om Fredrik Reinfeldt själv skulle bli så sjuk att han inte kunde jobba under perioden som han leder Sverige. Han skulle ju inte få någon särbehandling utan också han, som så många andra, få leva med de villkor som han bestämde. Som han bestämde när han var frisk det vill säga. Undrar om han har samma åsikter då, att man ska kastas in i arbetslivet igen efter ett visst antal dagar utan någon som helst hänsyn till sjukdomen. Det kanske är lätt att sitta och domdera när man själv är frisk, men om Fredrik Reinfeldt kunde tänka sig in i utförsäkrades situationer, visa lite empati, innan han beslutade skulle vi inte leva i det land vi gör. Fast då skulle det ju inte finnas något som hette Moderaterna heller för den delen...

Kommentarer
Postat av: Pery Najar

hihi håller inte med dig om det där med moderaterna och alliansen, men det var bra skrivet!<3

2010-09-17 @ 14:18:23
URL: http://valetbypery.blogg.se/
Postat av: Frida

Riktigt intressanta och bra åsikter du har måste jag säga. Bra skrivet Vendela! :)

2010-09-20 @ 17:40:33
URL: http://www.fridasval.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0