Valanalys

Hur gick valet?
Alliansen vann riksdagsvalet men i landstinget och kommunen, Västerås och Västmanland, segrade de röd/gröna. En skräll var också att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen med 5,9 %. Det betyder att de kommer att bli vågmästare, alltså kunna avgöra alla röstningar, eftersom inget av blocken har majoritet. Det här resultatet hittade jag på DN:s hemsida.
Alliansen i majoritet inför avgörandet





Varför gick det så? Vad säger tidningarna? Vad tror du det beror på?
Efter förra valet var många missnöjda över vad regeringen hade åstadkommit och de röd/gröna ledde stort. Men valet närmade sig och siffrorna jämnades ut. Jag tror att folk glömde bort hur missnöjda de var efter förra valet, men det var säkert så att Moderaterna och de andra partierna lyckades värva många under deras regeringstid också. Därför tror jag att de vann.

Vad innebär det att ett parti får en vågmästarroll?
Nu är det Sverigedemokraterna som är vågmästare eftersom de inte är med något block ännu. Det innebär, som jag skrev ovan, att om inget block har majoritet så kan de ju inte få igenom sina förslag utan hjälp från annat håll. Och det är där Sverigedemokraterna kommer träda in. De kan stödja vilket block de vill, vara för i vissa frågor och mot i andra. T.ex. om alliansen är för att privatisera ett sjukhus och de röd/gröna är mot så avgör Sverigedemokraterna om det ska bli av eller inte. Men både alliansen och de röd/gröna har tagit motstånd och vill inte befatta sig med Sverigedemokraterna. Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt har använt uttrycket "jag vill inte ens ta i Jimmy Åkesson med tång".

Röster procent per parti?
Socialdemokraterna: 30,9%
Miljöpartiet: 7,2%
Vänsterpartiet: 5,6%
Moderaterna: 30,0%
Folkpartiet: 7,1%
Centerpartiet: 6,6%
Kristdemokraterna: 5,6%
Jag hittade informationen på http://www.aftonbladet.se/. Men på http://www.dn.se/ stod ett annat resultat, då var Moderaterna det största partiet. Jag tittade på valvakan igår och då var Socialdemokraterna det största partiet så jag går efter det.

Hur fördelas mandaten i riksdagen?
De röd/gröna kommer att få 153 mandat, alliansen kommer att få 175 mandat och SD kommer att tilldelas 21 mandat.

Hur tror du det gick i skolvalet? Varför?
Jag tror att Socialdemokraterna kommer att vinna för när jag gjorde en undersökning i skolan där jag frågade vilket parti man föredrar vann Socialdemokraterna överlägset. Miljöpartiet var också populärt men de små borgerliga partierna var det knappt några som röstade på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0